Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Ditt företag på Foursquare

Visste du att ditt företag kan ha en egen profilsida på Foursquare? Jag måste erkänna att ”branded profiles” är osonderad terräng för mig! Så låt oss gå igenom vad man kan göra.

Check in here - FoursquareOm du äger ett företag eller ett varumärke så kan du nå ut till potentiella kunder med erbjudanden, rabatter och tips. Du möter din målgrupp via mobilen men du kan också få en egen sida på Foursquare.com en sk brand profile. Det är hyfsat svårt att hitta till företagssidorna utan att gå via ikonerna längst ner på Foursquare.com. Men mer än 100 varumärken använder dem redan. Bland dem finns Metro, H&M och SonyEricsson.

Genom att gå in på t.ex H&Ms branded profile och klicka ”follow” kommer jag att få en popupruta med ett tips varje gång jag checkar in i eller nära en butik där H&M har lämnat ett tips. De senaste tipsen från klädmärket listas på dennes profil och därifrån kan jag även adda dem till min todolista.

En annan spännande och hittills rätt så okänd feature för företag är sponsrade badges. Har du satt upp en brand profile kan du även instifta egna badges (typ medaljer) som användarna vinner när de har utfört vissa tips eller checkat in på givna platser. Till höger ett exempel på Blackberrys specialbadge som delas ut till vissa av de som besöker CES-mässan. (Det är en s k Wildcard Special – man blir manuellt verifierad så att man uppfyller de förutbestämda villkoren).En av Blackberrys Foursquare-badges

Men du måste varken ha en brand profile eller hjälp från Foursquare för att börja använda ”tips nearby” eller Foursquares API! Har du redan ett användarkonto kopplat till ditt företagsnamn kan du lägga in tips för att göra besökare uppmärksamma på det mervärde de får i samband med ett besök i närheten av din plats. Skillnaden mellan att använda ett vanligt användarkonto istället för en brand profile när du lägger upp tips är att varje ny follower måste klicka “Add as Friend” istället för “Follow” vilket innebär att du som kontoägare måste godkänna varje ny vänförfrågan manuellt. Utan en brand profile får du inte heller den skräddarsydda headern och biografin till höger.

Ända sedan den utlovade releasen i September har vi väntat på att Foursquare ska släppa sitt “Self-service Tool”. Den gör nämligen så att företag kan claima platser, skapa profilsidor och badges utan att behöva kontakta Foursquare.

Missa inte heller att Gowalla och Foursquare nu är integrerade, vilket gör att du kan checka in med Gowalla och automatiskt även uppdatera din status på Foursquare!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen