Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

En utvärdering av appen Ditto

Jyri Engström har lanserat appen Ditto där man till skillnad från i de klassiska platstjänsterna inte berättar om vad man gör, utan vad man planerar eller tänker göra inom en snar framtid.

Jyri Engström twittrar om Ditto

 

Techcrunch skriver:

If you don’t know where you should eat you can send a message to your Ditto friends that you want to eat, but aren’t sure where. Your friends can leave a comment recommending spots to eat. If you like one of them, you can award them a trophy. Or if you want to do the same thing, there’s a “ditto” button.

Ditto-appen i min iPhone

I startvyn i appen ser man aktiviteter från vänner som har konton på Ditto men det är enkelt att importera vänner från Twitter och Facebook. Någon kan t.ex. efterlysa ett boktips och se vilka andra som läser boken samtidigt. Ett visst tävlingsmoment återfinns också i form av ”trophies” som man får som belöning om man tipsar om en restaurang eller ger rekommendationer på saker att göra. Det finns en stadsknapp man kan klicka på och när man gör det så ser man folks aktiviteter, frågor och planer i sin egen stad. Dittos chattfunktion är också rolig och lite lik Foursquares ”shout” med skillnaden att den lämpar sig för snabba konversationer.

Martin Palacios har testat:

Ditto erbjuder en grymt trevlig interaktion som lockar till användande. Jag har aldrig riktigt hoppat på LBS men gillar det här. Kategorierna är som konversationskort.

Josefine Granding Larsson säger:

Jag tycker att det är märkligt inaktivt med tanke på hur många som är här, mitt flöde har mattats av ordentligt.

Fredrik Davidsson är skeptisk:

Jag tror användarna kommer trilla över i ett GetGlue beteende. Märkligt att man inte har bättre konktakt med Facebook.

Hur kan företag använda Ditto?

Ditto skiljer sig från övriga LBS:er i och med att annonsörer kan nå ut till folk redan innan de anländer till en plats eller innan de fattat ett beslut. Ditto har också ett partnerskap med Foursquare så att när man slutligen checkar in på sin slutdestination så skickas ankomsten till Foursquare som en checkin. Även som verktyg för lead-generering kommer Ditto att erbjuda “advanced offers” för att uppmuntra dig att åka till en plats eller att göra en viss aktivitet hos en annonsör.

Min utvärdering

Jag förlägger rätt mycket av mina dagliga statusuppdateringar till incheckningar i Foursquare och Places. Efter att ha testat Ditto uppskattar jag idén att kommunicera vad man funderar på att göra i syfte att få tips på ställen och hitta sällskap. Det är riktigt snyggt hur Ditto listar restauranger, fik och filmer som är aktuella där man befinner sig och att den är designad kring aktiviteter som inte behöver vara platsberoende. Och jag ser fram emot en utveckling av Ditto med fler tjänster, recensioner och förslag på aktiviteter! Men är Ditto tillräckligt smart utformad för att klara ett liv som en standalone-tjänst eller kommer den förbli ett komplement till Twitter och Facebook? Hur kommer Ditto att hantera den kritiska massa av användare som krävs för att få igång en värdefull aktivitet?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen