Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Erfarenheter av Remarketing for Search

[UPPDATERAT 20130820:]  Gah! Användare som är inloggade på Google registreras INTE som besökare till sajten p.g.a. sekretesskäl, och utelämnas därför vid remarketing! Det ställer ju till det, särskilt om ens målgrupp i stor utsträckning använder t.ex Gmail.

Innan sommaren blev vi godkända av Google att börja med Remarketing for Search. Det liknar idén med retargeting för Display, där en besökare på t.ex nyhetssajter och bloggar får se annonser från varumärken vars sajter de tidigare besökt. Du har kanske själv upplevt det efter att ha researchat flygresor, barnvagnar eller bläckpatroner? Varför retargeting blivit så populärt som annonsteknik är eftersom sannolikheten att annonsen leder till ett klick eller köp ökar om kunden redan uttryckt ett intresse för varumärket.

Bild: fredriksjostrom.com
Bild: fredriksjostrom.com

Vad är Remarketing for Search?

Tänk dig att man gör samma koll i användarens surfhistorik vid vanliga Google-sökningar. Om användaren tidigare besökt din sajt så visas din Adwords-annons, i annat fall visas den inte! Du kan också skapa en regel så att ditt bud på sökordet dubbleras om villkoren uppfylls. Detta är perfekt för branscher och sökord med stor konkurrens och höga klickkostnader. Ett exempel är sökningen ”Hotell i Sverige”.

Remarketing for Search ger lägre CPO:er

Vi har nu testat remarketing for Search på Google under en månad. Vi valde en mycket generisk sökterm och experimenterade med två surfbeteenden (”remarketinglistor”) – antingen att man tidigare besökt vår sajt, eller att man t.o.m påbörjat ett köp. Här är våra resultat jämfört med kampanjer utan remarketing:

  • Cost-Per-Order var 63% lägre för de annonser som riktade sig mot sajtbesökare
  • Cost-Per-Order var 73% lägre för de annonser som riktade sig mot sajtbesökare som påbörjat ett köp.
  • Click-Through Rate var 60% högre för remarketingannonserna
  • Conversion rate var 26% högre för remarketingannonserna

Jag är väldigt positivt överraskad av de här resultaten. Finns det någon anledning att inte fortsätta köra hårt på alla fronter? Vad säger ni som har längre erfarenhet av just Remarketing for Search?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen