Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Tävla med Twitter

Jag hör till dem vars jobb är att ”..hitta på något kul sätt att aktivera det här i sociala medier” och jag tycker att tävlingar är ett bra sätt att engagera anhängare och fans i sociala medier och på rätt sätt bidrar det också till kännedom om varumärket. En tävling behöver inte vara dyr eller komplicerad men priset får gärna vara målgruppsanpassat och åtråvärt. Ibland tryter kreativiteten och nytänkandet så här kommer lite förslag på vad man kan genomföra med hjälp av Twitter. Tipstack till CreativeAgencySecrets

Förslag på Twittertävlingar

  1. Novell – Skriv en inledning, mittenbit eller slut på en historia med hjälp av 140 tecken (ämnet är givet). En jury tar tävlingsbidragen och sätter ihop dem till en historia. De bidrag som finns med i finalversionen av historien, vinner.
  2. Tillkännage ett fototema och uppmana folk att ladda upp bilder på temat. En jury utser en vinnare varje vecka eller så får besökare rösta på bästa bidraget.
  3. Frågesport – Ställ en fråga som kräver att man gör viss research (t.ex besöker en hemsida)
  4. Köpt produkt – Be kunder att twittra ut fakturanummer/ordernummer eller serienummer på en produkt som de har köpt från dig. Alla som gör det belönas med ett fint pris.
  5. Be folk att skriva en rad till en sång eller ett rim där de använder ditt företagsnamn eller varumärke. På en webbsida samlar ni ihop folks bidrag till ett par sånger, en jury utser bästa bidragen.
  6. Om det finns ett event eller festival så belöna alla som checkar in på eventet via en tjänst som t.ex Gowalla eller Foursquare.
  7. Sätt upp en deadline och bestäm att den person som är sist att Retweeta din kampanj-URL
    när tidpunkten är nådd, vinner.

Kom ihåg!

I en pristävling skall man prestera något, t ex svara på kunskapsfrågor, skriva en slogan, hitta på ett namn eller lösa ett korsord. Vinnare skall utses genom att tävlingsdeltagarnas individuella prestationer bedöms enligt vissa, i förväg klart bestämda grunder. Tävla med TwitterSlumpen får inte i någon nämnvärd omfattning påverka utgången av tävlingen – annars blir det hela att betrakta som ett lotteri. Likvärdiga vinnare får  inte skiljas åt genom lottdragning eller annat förfarande där slumpen är den avgörande faktorn, för då blir tävlingen ett lotteri. Samma gäller om pristagare i en tävling utses genom lottdragning bland inlämnade rätta svar. [Utdrag från Lotteriinspektionen]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen