Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Experimentet Stänga ner Generic PPC

För ett år sen gjorde jag ett megaarbete med att analysera ifall våra Googleannonser kannibaliserade på naturligt sök (för varumärkessökningar). Skulle vi få klicket i alla fall, på organisk väg, ifall vår annons inte visades?

Svaret var ”nja” och risken var för stor att tappa affären till en kanal vi inte själva ägde. Dessutom handlade det ju om ”Brand campaigns” – höga volymer till väldigt låga kostnader.

Sen reste jag till London där jag lyssnade på Chevrolet som hade testat att släcka annonsgrupper där de hade stark organisk position och de sade samma sak, man får bäst synergier genom att kombinera paid+natural.

Men nu vill jag testa motsatsen! Dvs att kraftigt minska investeringarna i Generiska kampanjer, de med högst CPO, där konkurrensen är som störst. Teorin (som analyserats fram) är också att en stor del av dessa klick utgörs av Businessresenärer, och vi vill åt den eftertraktade Fritidsresenären.

Antaganden

  • Klick från generisk PPC minskar och därmed kostnaderna
  • Intäkterna minskar, men för budget som frigörs kan man göra aktiviteter som bygger awareness och som fångar upp ’rätt’ kundgrupp.
  • Intäkterna från varumärkeskampanjerna minskar (Detta är vanligt när man inte syns på generiska sökningar)
  • Vad händer med den organiska söktrafiken?

Ett sånt här ingrepp gör man såklart inte lättvindigt och definitivt inte utan att förankra uppåt. Har du erfarenheter, råd och tips? Please share!

4 kommentarer på ”Experimentet Stänga ner Generic PPC

  1. Hej kommentatorer, vad roligt att ni har svarat med era erfarenheter.
    Ja, hur ska vi nå det eftertraktade Fritids-klientelet. Kanske genom att fortsätta arbeta med Affiliates, Facebook och partnersajter som SJ och ICA, Eller genom att göra ännu mer TV-reklam :)

  2. Jo, det där är ju ett område som absolut är värt att experimentera med. Från början av vår karriär bjöd vi inte på varumärkesord. Då var det alltid nån affiliate där och bjöd (oavsett vilken programpoilcy/sökordspolicy vi körde…) och ”stal” bokningar.

    På bara varumärkesrelaterade ord ligger trafiken ungefär 2:1 med 2 för betald trafik (men det är väl ingen som klickar på de där annonserna…?). Intressant är att den betalda trafiken stannar betydligt längre på vår sajt och också konverterar bättre (+29%). När vi stoppat denna annonsering har bokningarna minskat totalt sett med ca 30 % på de termerna. Men organiska trafiken ändå ökat. Så det beror väl lite på vilket fokus man har.

  3. Intressant undersökning! Vanligtvis brukar ju den universala bransch sanningen vara att kombinerad PPC och SEO leder till fler konverteringar och ökar synligheten. Men jag tycker det finns en intressant tanke i det du säger och kommer med spänning följa utvecklingen. Hur är tanken att ni ska ”omfokusera” klientelet?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen