Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Okategoriserade

Facebook Community pages förvirrar varumärken

Facebook lanserade för ett par veckor sedan en ny typ av sidor.  Ja, du hörde rätt! Men det är varken en page eller en group. Det är en Community Page.

Den hämtar information om ett visst ämne, intresse eller nyckelord från Wikipedia och även från folks statusuppdateringar. Såhär ser t.ex Community Page tillhörande Electrolux ut:

But we already have a Facebook page! What do we do with this?

utbrast förvirrade marknadsförare runtom i världen. Hur ska folk kunna skilja på en officiell sida som vi står bakom, och en sida med sökresultat plockat från lite varstans? Det finns än så länge ingen möjlighet att ladda upp eget innehåll, eller att redigera sådant som redan är publicerat. En artikel jag stötte på kom med följande fundering;  föreställ dig Facebookskandalen à la Nestlé i ett forum där du inte kan svara på ett  enda inlägg även om du skulle vilja.

Jag förstår därför att företag som lagt ner mycket tid och pengar på att annonsera för -, och skräddarsy, sin officiella fan page ser community pages som ett hot, särskilt eftersom de premieras och dyker upp före de officiella sidorna i söket (exempel: Microsoft). Facebook menar att Community Pages ska vara “The best collection of shared knowledge on a topic”. I dagsläget finns redan miljontals community pages, bland annat Kungliga Tekniska Högskolan och  Spotify.

Gå in på Facebook och sök på ditt favoritföretag, intresse, hobby eller varumärke och berätta vad du hittar! Själv fnissar jag lite åt Facebooks svenska översättning av Community Pages –  Gemenskapssida.

Fint.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen