Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Hur ska kommuner använda sociala medier?

Det kanske inte är den sexigaste rubriksättningen som publicerats här på bloggen. Men KommITS – Kommunal IT-samverkan – är något så fantastiskt som en användarförening som arbetar för att tillvarata kommuners intresse i IT-frågor. Nästa vecka har de bjudit mig till sin årliga konferens för att diskutera Sociala Medier. Hur ska kommuner hantera och nyttja sociala medier som Facebook, Linkedin, Google+, twitter och bloggar?

Eftersom jag är arbetar inom näringslivet kommer jag att representera de kommersiella aktörernas syn på aktivitet och närvaro på Internet. Vilket motstånd har jag mött internt, vilka fallgropar finns det och vad är egentligen nyttan? Tillsammans med @selig, Martin Deinoff och Håkan Loob (!) hoppas jag att vi kan slå hål på de största myterna kring sociala medier och öppenhet, integritet, krishantering, rekrytering och marknadsföring.

Hur har KommITS själva lyckats på webben?

Jag vet att Kommunal IT-samverkan valde mig till sin konferens för att de vet att jag sticker ut hakan och alltid levererar den oförställda sanningen. Så här kommer min, förhoppningsvis konstruktiva, feedback på KommITS egen digitala närvaro!

Inbjudan är publicerad som PDF. Detta innebär förlorad synlighet i sökmotorerna, den går inte att läsa i mobilen, inbjudan går inte att dela eller skicka till kontakter i sociala medier. Den är inte heller publicerad på egen domän, och om man vill att folk ska höra talas och hitta till ens event så bör man helst lägga upp inbjudan på sin egen sajt.

Kan ni tro att listan över talare egentligen är … en BILD! En stor anledning till att Internetsidor är så tillgängliga och flexibla är för att de består av just text. Sidan nedan är varken läsbar för personer med funktionsnedsättningar eller för sökmotorer. Delar man sidan på facebook syns ingen tumnagel, ingress eller förhandsvisning av innehållet.

Hela den här sidan är en bild

Det finns en blogg där KommITS styrelse och några andra börjat skriva om aktuella ämnen, roligt! Tyvärr är det sparsamt med inlägg och sajten ligger även den publicerad under en annan domän. Man blir också fundersam över tonalitet och avsändare när författarna presenteras med tecknade gubbar, och när favicon är en hundtass(!)

Kommitsbloggen

Det finns en till blogg, hur den skiljer sig från Kommitsbloggen är oklart när man läser artiklarna men den har arrangörens namn. När jag söker så hittar jag en till som är brandad med KommITs Vårkonferens men är döpt efter en Anette Knutsson.

En till blogg om KommITS konferens

På Twitter heter man @KommITS, man följer inga andra och har postat fem automatiskta inlägg sedan i mars. Ett av mina första tips till företag är att inte inleda en närvaro i sociala medier bara för att. Det är ungefär som att åka till Sergels torg och hoppas att någon man känner kommer fram och säger hej. Det är enormt tidskrävande att underhålla en intresseorganisation bara via post, hemsida, mejl och telefon. Addera ett (rätt) socialt medium och du har redan mer engagemang att vänta än alla andra kanaler tillsammans.

Kommentar överflödig

Facebook har KommITS fått 146 likes vilket inte är makalöst men ändå betydelsefullt. Det ser dock väldigt trist och dött ut, ingen har uppdaterat layouten till Timeline, skrivit en About-text eller skrivit på sidan för eventet. och de senaste inläggen är envägskommunikation. Så varför slutade man med de engagerande inläggen från i höstas, med bilder, frågestunder och dialog – och ersatte med autopostningar av inlägg från de olika wordpress-bloggarna? För varje dag som går när Facebooksidan har så låg aktivitet, får inläggen mindre och mindre chans att synas i någon av de 146 följarnas flöden. Ännu mindre blir synligheten när man gör tredjeparts-autopostning genom ifttt eller WordPress.com.

Det är svårt för min generation som lärt sig anamma ny teknik i samma hastighet som den lanseras – att förstå varför utvecklingen inte går lika snabbt i alla sammanhang. Jag stod inför en liknande upplevelse med min 60-åriga far i helgen, när jag förklarade för honom att man inte behöver skriva ut och scanna in Word-sidor en och för att få ut ett dokument i pdf-format.

Nu är det bara en vecka kvar till konferensen, så upp i sadeln och berätta om allt inspirerande och roligt som vi har att se fram emot! Och glöm inte att tipsa besökarna om något av stadens fantastiska hotell.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen