Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Lita inte på Ride Media Group

Efter mitt blogginlägg Undvik Ride Media Group har fler personer hört av sig med mer information om deras lurendrejeri – och om marknadschefen med det påhittade aliaset ”Martin Stark”. Jag har pratat med föredetta anställda, missnöjda kunder och med personer med familjeanknytning.

Martin Starks riktiga namn är Rodrigo Vladimir Prado, och han dömdes år 2005 av Stockholms tingsrätt till fängelse i två år och sex månader för serievåldtäkt. (Detta är uppgifter från personer i hans närhet och finns även skrivet om här) Att ”Martin Stark” är ett alias som Vladimir bytt till, blir tydligt om man Googlar hans namn, då nämligen Martin Starks LinkedIn-profil dyker upp som förstaträff:


Efter att Martin (aka Vladimir) sade till mig i telefon att han tänkte begära ut namn och mejladress till de missnöjda kunder som kommenterat hans företag på Reco, kontaktade jag Nikke Lindqvist och Reco som bekräftade att de ”aldrig i helvete” skulle lämna ut recensenternas personuppgifter.

@nikkelin @elinasthlm @trulytherese ånej, vi lämnar aldrig ut några uppgifter (med undantaget om myndigheterna knackar på dörren).

— Reco (@reco_se) May 2, 2012

Som VD står Vladimirs flickvän Liselott Kjellman – som driver fler företag med samma idé och grafiska manér. Säljarna som ringer från Ride Media Group brukar inte alltid frontas med riktiga namn, ett alias som jag har sett är ”Niklas Setterwall”. Jag har också talat med Interflora, vilka Ride Media listar som referenskund – de säger sig aldrig hört talas om företaget.

Exempel på personer som gett Ride Media negativa omdömen.

Jag har spaltmeter av obekräftad information om Ride Media. Den innefattar MC-gäng, bordellverksamhet och brevlådeföretag. Där slutar dock mitt uppdrag som grävande SEO-bloggare.

Men håll utkik på bloggen för del 3 i serien om Ride Media Group, där jag har bett en av Sveriges bästa SEO-experter att kommentera ett av Ride Medias säljbrev.

Jag vill hjälpa till att stoppa oseriösa aktörer från att lura småföretagare med falska löften om sökmotoroptimering och annonsering. Ride Media Group är en byrå som du definitivt inte ska anlita. Är du drabbad? Mejla mig gärna.

13 kommentarer på ”Lita inte på Ride Media Group

  1. Tack Jessica för att du delar med dig av dina erfarenheter inifrån verksamheten – det belyser situationen på ett trovärdigt sätt och kommer att hjälpa de kunder som faller offer för lurendrejarna bakom Ride Media Group, Stockholm Webstreet eller vad de heter nuförtiden..

  2. Hej!
    Jag hade min praktik hos Ride Media från januari – mars 2012, jag märkte själv att det var något som var lurt, en dem var trevliga och sålde mycket. Efter min tid där som praktikant så träffade jag på en som jobbade där av en slump och hon berättade att han gav inte ut lönerna utan att dem har suttit där gratis.. Liselotte Kjellman hade jag på min Facebook, reagerade då hon bytte någon gång till Felicia Kjellman.. Man vet aldrig vilket namn dem egentligen har när dem håller på så här… Är helt sjukt.. Skulle jag vetat av detta innan jag började min praktik där så skulle jag aldrig varit där.. Och att vetat av att han var dömd för serievåldtäkt är ju sjukt skrämmande…

  3. Hej
    Har haft kontakt med Ride Media också, helt plötsligt bytte dom namn till Be Social. Vet du något om dom?

    1. Hej Hans. Företaget har flyttat in i en vindsvåning på Hagagatan vid Odenplan och kommer inom kort göra ett namnbyte till Stockholm Webstreet, tror man redan ansökt om detta. Man har också förvärvat Stockholm.com. Vladimirs flickvän Liselott Kjellman startade företaget Be Social som duplicerade Ride Medias idé och grafiska manér förmodligen för att kunna ta över när det föregående företaget försatts i konkurs. Vladimir Prado ”aka Martin Stark” har också börjat kalla sig Leo Lövgren (vilket dessutom är namnet på hans son..)

  4. Hej Therese,
    Jag har också blivit uppringt av MRG Lokala sökningar. Jag sa att de får skicka offert till mitt mejl. ”Jag ingår inga avtal via telefon” sa jag. Han var jättecharmig den där säljaren. När jag fått mejl googlade jag företaget och hamnade här. Efter att jag läst allt avslöjandet har jag blivit fast besluten om att tacka nej till offerten, trots att villkoren var väldigt lokande. När säljaren ringde tillbaka har jag berättat allt för att försäkra mig att jag inte pratar med någon som inte är medveten om vad som sägs om företaget. Han blev förbannad och försökte övertyga mig att jag har tittat på fel företag. Han vägrade att ge upp trots att jag flera gångar har sagt att jag inte vill köpa deras tjänster. Men ha la på så fort jag sa att jag spelar in samtalet. Tack Therese att du finns därute!

  5. Jag hittar inte din kommentar för MrLike?
    ”Jag kunde inte låta bli så det blev faktiskt en kommentar på MrLike, så pinsamt att man smäller av.”

    Spana in deras annons på Blocket där de söker personal:

    http://www.blocket.se/stockholm/Byta_jobb_eller_bara_extra_pengar__41070038.htm?ca=11&w=3

    Med följande citat:

    ”Du kommer att sköta all försäljning till de företag du vill och erhålla 25% av sålt belopp, då står vi för all skatt och moms!” Får man momsen på lönen då eller hur funkar det? :D

    samt att:

    ”Du behöver enbart sälja in tjänsten till de som är intresserade och vi sköter resten!” Vad skönt att slippa sälja in dem till de som inte vill ha tjänsten…

    Dessutom har de:

    ”Vi har ett x-antal personer som gör detta i dag som tjänar allt mellan 8000 – 50,000kr i månaden beroende på nerlagt arbete.”

    I ett Handelsbolag startat i slutet av maj i år. Troligt. :)
    Om inte x=0 i denna härliga ekvation så blir jag förvånad.

    1. Jag kanske borde tagit en skärmdump när jag kommenterade på MrLike. Risken är väl att min kritiska fråga raderas av en ”säljinriktad” medarbetare.. Jag ramlade nämligen på deras totalt olagliga tävling där de vill att man likear och delar för att lottad ett par hörlurar.
      https://www.facebook.com/photo.php?fbid=249589395155287&set=a.249589365155290.53481.200316640082563&type=1
      Strider både mot Facebooks alla policys (borde man inte veta det när man arbetar med marknadsföring på Facebook??) samt mot svenska lotterilagen vilket är lika illa.

      Här skrev jag också: https://www.facebook.com/MrLikeSocial/posts/217208418393385?comment_id=1054994&offset=0&total_comments=11

      ..och på deras annons på Blocket. Det kan inte få gå till såhär.

      /Therese

  6. Helt otroligt verkligen. Du sk bara se hur de resonerar i den mailkonversation vi haft. Det är synd för den svenska marknaden.

  7. Hej Fredrik – Jag kunde inte låta bli så det blev faktiskt en kommentar på MrLike, så pinsamt att man smäller av.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen