Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Ride Media Group – ett fall för konsumentverket?

Nu är jag riktigt less på lurendrejarna bakom Ride Media Group. De fortsätter att bedriva sin Adwords och SEO-bluffverksamhet och skicka luddiga avtal till oanande kunder. I dag blev jag återigen kontaktad av en orolig kvinna, som undrade om jag kunde titta på det säljbrev som Ride Media skickat till henne.

Jag lät först Niclas Larenholtz, specialist på företaget Sökkonsulterna ge sin input på brevet. Han skriver:

Vill man föra sin nya kund bakom ljuset ska man skriva precis så här. Detta brev visar att professionalism lyser med sin frånvaro såväl som kunskap i ämnet.

Jag klistrar här in mejlet i sin helhet – utan redigeringar – och hoppas på era obevekliga kommentarer om detta värdelösa, begreppsförvirrade skitsnack. De mest häpnadsväckande lögnerna har jag markerat i orange färg.

———————————————————————————————

<Stockholm 2012-09-26>

Hej NN,

Tack för dagens telefonsamtal med Dig när jag kort demonstrerade produkten Google Branschregister för Dig. Jag har här nedan specificerat några olika sökord till Dig och både tagit upp hur många träffar Du har idag och hur många ytterligare Du kommer att erhålla när vi hjälper Dig att nå ut mot alla i hela Stockholm.

Sökord:

<lista med sökord relaterade till NN’s bransch>

Med alla de ovanstående sökorden kommer Ni att erhålla en placering på första sida av Google på första sidan av Google finns endast en placering av sju företag med ballonger nämnda med A – G. Som Du ser så är alla sökorden mycket nischade och med dessa sökord träffar Du direkt i dina primära kundgrupper. Denna produkt är inte Google Places vilket är viktigt att framhålla utan Du har en placering på första sidan när man bara skriver nyckelord.

Jag offererar Er ett år med garanterad placering på första sida av Google med fem sökord, vidare full synbarhet i alla Ipad,Iphone eller olika slags av ”smartphones”, förutom det erhåller Ni även en film som vi tillverkar åt Er och den placeras ut på YouTube. När man söker information och väljer något av de sökord som Ni har valt kommer Er film upp på YouTube, filmen kopplas, till upp till 20 sökord totalt. I denna prisbild har Ni närhelst Ni vill under året en möjlighet att byta upp till alla fem sökorden om Ni mot förmodan inte har erhållit de antal träffar som estimerats.

För allt som är specificerat ovan betalar Ni endast 9.900 exkl. mervärdeskatt under en avtalsperiod av ett år, efter det året löper avtalet ut och måste förnyas. Vi kommer att kontakta Er med ca: två månaders framförhållning för förnyelse av avtalet.

Här nedan specificeras de fördelar som Ni erhåller med denna produkt:

  1. Du har en fast kostnad per år oavsett hur många unika besökare som klickar på länken att jämföra med Adwords.
  2. Du syns med en länk som har ett helt annat utseende än dem befintliga organiska länkarna som ligger där idag, ett mycket starkt exponeringsvärde i sammanhanget.
  3. Du är garanterad en placering på första sida under ett år som Du även får i ett skriftligt avtal.
  4. Eftersom Google äger dessa sju länkarna behöver Du aldrig tänka på att inte synas på första sidan, det är helt enkelt dem själva som äger och kontrollerar dessa länkar och Du kommer inte att under tidsperioden av ett år att falla ur bland dessa sju länkar.
  5. Du erhåller ett Google Analytics konto vilket gör att Du kan på ett enkelt sätt se vilka av sökorden som håller en hög hit-rate och även se hur snabbt Du räknar hem investeringen.
  6. Du har möjligheten att byta om Du så önskar upp till alla sökorden om det mot förmodan inte håller en hög hit-rate.
  7. Du syns i kartan ovanför alla Adwords länkar och får på det viset den bästa tänkbara synbarheten även i den kolumnen, det gör att Du är mycket konkurrenskraftig i jämförelse med de företag som är placerade i bland Adwords länkarna.
  8. Du får en s.k. chek-in vilket kan man säga är en enklare mobil hemsida som gör att Du även fångar upp alla tänkbara kunder som söker information via sin mobiltelefon vi talar här om både iPhone iPad alla smartphones, alla som på ett eller annat sätt kopplar upp sig via sin mobil och söker information via Google har Du möjligheten att exponera Dig emot. De som idag söker information via sin mobil är en grupp som ökar konstant.
  9. Tack vare att intresset kring denna produkt ökar hela tiden kommer det inom kort se ut som det i nuläget ser ut i U.S.A., där alla företag vill ha möjligheten att synas bland dessa sju länkar. Eftersom det då bara finns sju länkar kommer en kraftig konkurrens att uppstå emellan de olika aktörerna som vill synas bland dessa sju länkar, Ni har då fördelen att Ni redan syns där vilket gör att Ni förtur i samband med förlängning av ytterligare ett år.
  10. Som en högre servicegrad till nya kunder har de möjligheten att hitta Dig enkelt tack vare den kartnål som är placerad på Er fysiska adress i kartan i den högra kolumnen. Kunden kan skriva in var han/hon själv befinner sig och få en utförlig vägbeskrivning till Er verksamhet.

——————————————————————————–

Fler personer har skrivit omdömen på Reco.se
 Jag vill hjälpa till att stoppa oseriösa aktörer från att lura småföretagare med falska löften om sökmotoroptimering och annonsering. Ride Media Group är en byrå som du definitivt inte ska anlita. Är du drabbad? Mejla mig gärna.

7 kommentarer på ”Ride Media Group – ett fall för konsumentverket?

  1. P.S .. Ride media använder sig utav följande namn: Ride media group, lokala sökningar & Be Social. alla drivs av martin stark. fast han själv inte står med som VD.

    1. Tack för att du håller det här blogginlägget uppdaterat! Hart hört rykten om att Vladimir / Martin Stark nu även använder sin sons namn när han gör affärer och att företaget byter namn till Stockholm Webstreet?

  2. Vladirmir Prado aka Martin Stark har hållit på med detta tidigare, inom säljbranschen så har jag hart hans namn vid ett flertal tillfällen och alla hissar varningsflaggan i topp när det gäller att arbeta under eller med honom.. Han lirar kunder, anställda och företaget själv, han har vid ett par tillfället tagit en ide från de företag han jobbat på och startat eget i förväntning att det skulle funka (bland annat ride media) när det inte gör det så fuskar han på alla sätt och vis!, skriver luddiga avtal där man som kund uteblir ersättning när något inte gått som lovat, och som anställd så får man inte sin lön då han säger att kunderna inte betalat, fast de uppenbarligen har gjort det. han snor kunder från sina egna anställda och förstör dom.

  3. Hej!

    Konsumentverket kan var en väg men jag skulle registrera det hos allmänna reklamationsnämnden om det går. Adressen är http://www.arn.se/. En annan fråga är om de verkligen skall betala de fakturor de har fått. Om företaget inte har levererat de varor som de utlovat så ska de ju inte heller behöva betala… tyvärr kan ju det också sluta i tråkigheter.

    Det bästa är nog att spara all kommunikation och göra en gemensam anmälan.

  4. Tack för era kommentarer! Jag har redan fått fler mejl från lurade kunder till RMG (som de verkar bytt namn till sedan detta startade). Alla frågar hur de ska gå vidare för att få upprättelse. Är det Konsumentverket?

  5. Hade det inte varit så förtvivlat sorgligt hade jag nästan velat skratta åt det. Jag har inte hört värre humbugg eller hittepå på mycket länge och det är intressant hur de blandar halvsanningar med rent nonsens. Helheten blir ett sammelsurium av lögner och omskrivningar och mitt råd till var och en som kommer i kontakt med dylikt är att vara på sin vakt. SEO är utan tvekan ett nyttigt verktyg inom digital marknadsföring och profilering, men det är mycket enklare och går att förklara bra mycket konkretare än såhär.

  6. Tröttsamt att den här branschen fortsätter att fyllas på med troll. De dyker upp, förstör för seriösa aktörer och sedan går under ytan (för att komma tillbaka med ny kostym).

    Söker man på företagsnamnet så dyker du upp med din varning. Är det någonting jag kan hjälpa till med?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen