Therese Reuterswärd

din konsult inom ehandel och digital marknadsföring

Riksgälden tar täten i sociala medier

Jag har precis avslutat ett uppdrag för Riksgälden, en myndighet som bland annat erbjuder statliga garantier och lån (se ex. Saab-ärendet) och förvaltar Sveriges statsskuld. Min uppgift var att agera rådgivare och stöd vid lansering av en socialmedia-närvaro i ett landskap där få systerorganisationer, varken Riksbanken eller Finansdepartementet, redan finns.

Twitterkontot är redan live, Facebooksidan håller på att ta sin form as we speak och efter sommaren tar vi upp planeringen för en eventuell blogg! Men det är stor skillnad på att hjälpa kommersiella företag och att konsultera en statlig organisation..

Visste du detta?

  • En myndighet ansvarar för alla inlägg som de gör och alla inlägg som utomstående gör på myndighetens sidor/profiler i sociala medier.
  • Myndigheter måste ha allmänna handlingar i sociala medier tillgängliga och sökbara för allmänheten.
  • Enskilda måste kunna lita på att det är myndigheten som uttalar sig i sociala medier. Därför är det extra viktigt för anställda på en myndighet att poängtera när de uttalar sig privat.
  • Inlägg ska helst arkiveras regelbundet för att bevaras för framtiden.
  • Man måste ansöka om ett s.k gallringsbeslut om man vill kunna rensa, ta bort (eller ”inte spara”) inlägg och kommentarer i sociala medier.
  • Myndigheten får inte göra några uttalanden i ett socialt medium som kan uppfattas som råd eller upplysningar – gör de det kan de bli skadeståndsskyldiga.

Tips till myndigheter i sociala medier

  • Berätta internt om vad som händer och sägs om er i sociala medier
  • Glöm inte bort er officiella sajt. Sociala medier är förlängning och förstärkning – inte en ersättning för hemsidan.
  • Låt medarbetarna ställa frågor och utgå från begränsad kunskap i ämnet. Förklara med bilder och grafik.
  • Ni kan inte göra fel så länge ni har goda avsikter och är öppna och transparenta.
  • Försök att anamma en personlig, genuin tonalitet i all dialog i sociala kanaler..
  • Var öppna för förändring och anpassa er löpande. Det ni lär er idag det har ni nytta av på nästa plattform.

Nu när Riksgälden börjar bli färdiga med strategi, koncept, mål, syfte ger de sig ut i hetluften. Jag är säker på att de skulle uppskatta om ni sa hej till dem på Twitter! Och du som är finansintresserad, privatsparare, student eller ekonomijournalist – ställ gärna frågor om Riksgäldens statliga uppdrag, berätta vad ni saknar och beskriv hur de skulle kunna förbättra sin dialog. Nu börjar det roliga!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Tillbaka till toppen